Skip to Content

Palveluluettelo

Palvelu
Palvelukuvaus
Omistaja
Ohje
Linkki
Asiakkuuksienhallinta (Oiva)
Oiva kokoaa kaikki ammattikorkeakoulun yhteystiedot yhteiseen, jaettuun tietokantaan, jotta organisaation läpinäkyvyys toiminnassa kasvaa ja osoitteiston käsittely on jatkossa helpompaa kuin yksittäisissä tiedostoissa kunkin omalla koneella. Näytä lisää »
  • Lisäksi palvelu tarjoaa työtilat projektien ja tehtävien hallintaan, yhteisen paikan organisaatioihin ja projekteihin liittyville aineistoille sekä oman työpöydän yhteydenottojen ja omien tehtävien seuraamiseen.
 
Kehittäminen 
Asian- ja dokumentinhallinta (Tweb)
Tweb-asian- ja dokumenttienhallintajärjestelmän avulla hallinnoidaan TAMKissa vireillä olevia asioita ja arkistoidaan sähköisesti TAMKin virallisia asiakirjoja.  Näytä lisää »


  • Palvelun rajaukset
    Twebin käyttäminen vaatii IE-selaimen.
 
Hallinto- ja tapahtumapalvelut 
 
Avoin data TAMKissa
Osa TAMKin tietojärjestelmiin tallennetusta tiedosta on avoimen datan periaatteiden mukaisesti kaikkien saatavilla.  Näytä lisää »
  • Tieto on haettavissa REST-tyyppisillä rajapinnoilla, joihin käyttöoikeuden saa API-avaimella. Avointa dataa voi hyödyntää esimerkiksi omassa sovelluskehityksessä.

    Palvelun rajaukset
    Rajapintojen kautta ei voi hakea henkilötietoja, kuten kuka opettaa tiettyä opintojaksoa. Tietohallinto ei voi taata rajapintojen tarjoaman tiedon oikeellisuutta ja ajantasaisuutta.
 
Tietohallinto 
Blogipalvelu
WordPress on yleisesti käytetty www-sivujen julkaisualusta, jolla voi tehdä niin blogeja kuin normaaleja nettisivujakin sekä niiden sekoituksia.  
Floworks 
Budjetointi- ja taloudenseuranta (FPM)
Sisäinen laskenta tarjoaa johtajille ja päälliköille sekä ulkopuolisille sidosryhmille talousraportointia eri toiminnoista, projekteista sekä investoinneista.  
Talous- ja projektipalvelut 
 
 
Domainin hankinta ja uusiminen
Tietohallinto toimii verkkotunnusten palveluntarjoajana TAMKilaisille. Näytä lisää »
  • Sen kautta voi rekisteröidä verkkotunnuksen (engl. domain) TAMKin toimintaan liittyvää projektia tai muuta vastaavaa asiaa varten.
 
Tietohallinto 
 
eLomake
​E-lomake on lomake-editori, jolla voidaan tehdä lomakkeita käytettäväksi esimerkiksi kyselyiden tekemiseen tai tietojen keräämiseen. Näytä lisää »
  • E-lomake mahdollistaa lomakkeiden helpon luomisen, muokkaamisen ja julkaisemisen.​
 
Kehittäminen 
Etäkäyttö (Citrix)
​​Palvelun avulla voit käyttää kotikoneelta useita TAMKin palveluita. 
Tietohallinto 
Etäluennon järjestäminen ja tallentaminen luokkatilassa
Luokissa B6-32 ja B6-34B on mahdollista järjestää etäoppimistilanteita ja verkkokokouksia.  Näytä lisää »
  • Tilaisuudet on mahdollista tallentaa, ja tallenteet voidaan jakaa suoraan linkillä, mikäli on käytetty Adobe Connect -verkkokokoussovellusta. Vaihtoehtoisesti tilaisuudet on myös mahdollista lähettää verkkoon luokkien B6-32 ja B6-34B tietokoneille asennetuilla Skype for Business -työpöytäohjelmilla.

    Palvelun rajaukset
    Tilat, laitteet ja sovellukset toimivat itsepalveluperiaatteella, helpdeskista saa tukea ja ohjeistusta laitteiden käyttöön.
 
Tietohallinto 
 
Finna-asiakasliittymä
Finnaan on koottu kirjaston painetut ja elektroniset aineistot, mukaan lukien opinnäytteet.  
Kirjasto- ja tietopalvelut 
Henkilökohtaiset www-sivut
​Jokaisen kotihakemistoon on automaattisesti luotu kansio public_html, jonka avulla voidaan julkaista omia www-sivuja. Tähän kansioon sijoitetaan materiaali, joka halutaan julkaista internetissä.​ 
Tietohallinto 
 
Henkilökunnan valokuvaus
TAMKin vakituinen henkilökunta kuvataan. Näytä lisää »
  • Valokuvien avulla parannetaan sekä opiskelijoiden että henkilökunnan edellytyksiä tavoittaa oikeat henkilöt sekä edistetään viestinnän ja palvelutilanteiden henkilökohtaisuutta. Kuvia käytetään Intrassa, sähköpostissa ja Skype for Business-pikaviestimessä. Yksittäisiä kuvausaikoja sovitaan tarpeen mukaan, tiedustelut helpdesk@tamk.fi
 
Tietohallinto 
 
Henkilöstöhallinta (Helka)
Helka on HR-järjestelmä, joka toimii henkilö- ja työsuhdetietojen masterjärjestelmänä.  Näytä lisää »
  • Helkan kautta haetaan/ilmoitetaan lomat ja poissaolot, ja sinne päivitetään henkilö- ja koulutustiedoissa tapahtuvat muutokset. Helkaan tallennetaan myös vuosittaiset henkilökohtaiset kehityskeskustelut ja osaamiskartoitukset, jotka näkyvät järjestelmässä vain esimiehelle ja henkilölle itselleen. Henkilöstöpalvelut ylläpitää Helkassa työsuhteeseen liittyviä tietoja.

    Palvelun rajaukset
    Tietosuojasyistä Helka toimii vain henkilökuntaverkossa.
 
Henkilöstöpalvelut 
Hyväksiluku (HyväHot)
​​Opiskelija voi hakea hyväksilukua aikaisemmin hankitusta osaamisesta ja muualla suoritetuista korkeakouluopinnoista. Palvelu on osa Pakkia.​  
Kehittäminen 
ICT-laitteiden lainaus
​Helpdeskissä on lainattavia IT-laitteita (kannettavat, tabletit, videokamerat ja sanelimet).  Näytä lisää »
  • Lainalaitteet on tarkoitettu opiskelijoiden ja henkilökunnan lyhytaikaisiin lainoihin. Opiskelijat voivat lainata kannettavia ja tabletteja päivälainaan.

    Palvelun rajaukset
    ​Laitteita tainataan TAMKin opiskelijoille ja henkilökunnalle.
 
Tietohallinto 
 
Infonäytöt
Pääkampuksen infomonitorien avulla tiedotamme henkilöstölle ja opiskelijoille lyhyesti - tietoiskunomaisesti - ajankohtaisista asioista, kuten isoista tapahtumista ja tärkeistä aikatauluista.  Näytä lisää »
  • Monitoreja voidaan tarvittaessa käyttää myös TAMKissa käyvien vieraiden opastamiseen. Infomonitoritiedotus tukee muuta tiedotusta.

    Palvelun rajaukset
    Palvelu toimii pääkampuksen alueella.
 
Viestintäpalvelut 
 
Intranet
Intranet on TAMKin sisäinen verkkosivusto. Näytä lisää »
  • Se toimii tietovarastona ja tiedotuskanavana sekä kokoaa yhteen TAMKissa käytettävät järjestelmät. Intranet sisältää myös erilaisia yhteisöllisyyttä edistäviä sovelluksia, kuten keskustelupalstan ja kirpputorin.
 
Viestintäpalvelut 
JobStep
Jobstep.netin työnvälityspalvelun kautta välitetään työ- ja harjoittelupaikkoja ammattikorkeakoulujen opiskelijoille.  
Hallinto- ja tapahtumapalvelut 
JobStep Sote
Jobstep.netin sote-sovelluksen kautta tapahtuu sosiaali- ja terveyspalveluiden harjoittelupaikkojen varaus ja vahvistus. 
Hallinto- ja tapahtumapalvelut 
 
Kirjanpito (SAP)
SAP-toiminnanohjausjärjestelmällä hoidetaan TAMKin kirjanpito. 
Talous- ja projektipalvelut 
 
 
Kokoushallinta (Tweb)
Tweb-asian- ja dokumenttienhallintajärjestelmän sisältämä kokoushallinnan lisäosa, jonka avulla hallinnoidaan ja tuotetaan TAMKin valittujen virallisten toimielinten kokousasiakirjat.  Näytä lisää »


  • Palvelun rajaukset
    Twebin käyttäminen vaatii IE-selaimen.
 
Hallinto- ja tapahtumapalvelut 
 
 
Kotihakemisto
​​TAMKin opiskelijoilla ja henkilökuntaan kuuluvilla on käytössään henkilökohtainen verkkolevy omia tiedostoja varten.  Näytä lisää »


  • Palvelun rajaukset
    Tallennustila on tarkoitettu työ- ja opiskelukäyttöön.
 
Tietohallinto 
 
Koulutushaku
​Hakutoiminnolla voi hakea mitä tahansa TAMKin koulutuksia ja toteutuksia. Näytä lisää »
  • Haku tukee koulutusten hakua avainsanoilla ja rajauksilla (tyyppi, opetuskieli, koulutusalat, koulutusohjelmat, yksikkö ja ajoitus).
 
Koulutus ja TKI-toiminta 
Koulutussuunnittelu (Peppi)
Hyväksytyt opetussuunnitelmat kirjataan Peppiin opetussuunnittelu – työkalulla. Näytä lisää »
  • Opetussuunnitelmasta esitetään kokonaisuuden kuvausteksti, rakenne, opintojaksojen ja opintokokonaisuuksien nimet ja kuvaustekstit sekä tarvittavat jäsentelyt.
 
Koulutus ja TKI-toiminta 
KV-vaihto-ohjelma
​Vaihtoon hakeudutaan ohjelman kautta. Ohjelmaan tallentuvat myös vaihdon dokumentit. Lisäksi ohjelmassa on tietoa vaihtokohteista. 
Kansainväliset palvelut 
Langattomat verkot (WLAN)
TAMKissa on käytössä langaton verkko henkilökunnan, opiskelijoiden ja vierailijoiden omia laitteita varten. Lisäksi henkilökunnan TAMKin kannettaville on oma verkkonsa. 
Tietohallinto 
 
Lukkarikone
Lukkarikoneessa opiskelija näkee oman ryhmänsä lukujärjestyksen ja laatii oman lukujärjestyksen.  Näytä lisää »
  • ​Lukkarikone on opiskelijoille tarkoitettu näkymä Pepin resurssien suunnittelu ja varausvälineessä, Ressussa, tehtyihin julkaistuihin varauksiin.

    Palvelun rajaukset
    Lukkarikone toimii oikein vain, jos koulutusohjelmasi ylläpitää lukujärjestystietoja TAMKin tilanvarauspalvelussa.
 
Koulutus ja TKI-toiminta 
Matkanhallinta (TEM)
TEM on verkkoselainpohjainen sovellus, jolla luodaan matkustusasiakirjoja (matkasuunnitelma, matkalasku, kululasku ja matkaennakko) ja tarkistetaan/hyväksytään jo luotuja asiakirjoja. 
Henkilöstöpalvelut 
Microsoft Teams
Microsoft Teams on chat-pohjainen palvelu, joka on tarkoitettu opiskelijoiden ja henkilöstön työryhmien uudenlaiseksi kommunkointivälineeksi.  Näytä lisää »
  • Microsoft Teams -tiimityötila on paikka, jossa tiimin jäsenet voivat keskustella, soittaa videopuheluita ja pitää kokouksia. Tiimityötilaan on lisäksi mahdollista ottaa käyttöön muita tiimityöskentelyn toimintoja kuten tiedostojen jakaminen ja OneNote-muistio. Työtiloja voi räätälöidä ottamalla tiimityötilaan käyttöön muita Office 365 -palveluita mm. Microsoft Planner.

    Palvelun rajaukset
    Palvelussa olevien tiedostojen käsittelyssä ja säilytyksessä pitää huomioida TAMKin pilvipalveluiden käyttösäännöt. Microsoft Teams -palvelun pohjalla toimii Office 365 Groups -palvelu. Kaikki ryhmän tiedostot, keskustelut, kalenterimerkinnät ja muut tiedot poistuvat pysyvästi, kun tiimityötila tai tiimityötilaa varten luotu Office 365 -ryhmä poistetaan. Poistettujen tiedostojen palauttaminen on mahdollista roskakorista 90 päivää. Tämän jälkeen poistettujen tiedostojen palauttaminen ei ole mahdollista. Ryhmän ylläpitäjä on velvollinen siirtämään ryhmän tiedot ja tiedostot, tai ottamaan ne talteen, jos palvelu lopetetaan tai tietohallinto osoittaa uuden sijainnin. Ryhmän ylläpitäjät päättävät ryhmään kuuluvat jäsenet. TAMKin IT-tuella ei ole pääkäyttäjäoikeuksia tallennustilan sisältöön. Palvelussa olevia tiedostoja ei voi salata. IT-tuella on oikeus poistaa epäasianmukaisesti nimetyt ryhmät.
 
Tietohallinto 
MySQL-tietokantapalvelu
TAMKin opiskelijoilla ja henkilökunnalla on mahdollisuus käyttää opiskelutarkoituksiin MySQL-tietokantoja.  Näytä lisää »
  • Opiskelija tai henkilökuntaan kuuluva voi luoda itsepalveluna tietokannan ja huolehtia sen hallinnoinnista.

    Palvelun rajaukset
    Tietokantaa saa käyttää vain opiskelutarkoituksiin. Muihin, kuten kaupallisiin tarkoituksiin tietokantaa ei saa käyttää. Tietokantaa ei saa antaa TAMKin ulkopuolisten organisaatioiden tai yritysten käyttöön. Käyttäjä saa henkilökohtaisen tunnuksen ja salasanan tietokantaan. Käyttäjätunnusta ja salasanaa ei missään olosuhteissa saa paljastaa kenellekään muulle.
 
Tietohallinto 
Office 365 Groups
Office 365 Groups -palvelulla muodostetaan halutulle ryhmälle työtila väliaikaiseen käyttöön.  Näytä lisää »
  • Työtilaan kuuluu kalenteri, keskustelualue, muistikirja ja OneDriven tavoin toimiva tiedostoalue, jossa tiedostoja voi jakaa sekä muokata yhdessä. Palvelua käytetään selaimella tai mobiilisovelluksella mistä tahansa, ja se toimii webmailin ja TAMKin OneDriven yhteydessä. Työtilan saa luotua IT-ohjeessa olevalla lomakkeella.

    Palvelun rajaukset
    Palvelu on tarkoitettu vain opiskelijoiden keskinäiseen sekä henkilökunnan ja opiskelijoiden väliseen työskentelyyn. Palvelussa olevien tiedostojen käsittelyssä ja säilytyksessä pitää huomioida TAMKin pilvipalveluiden käyttösäännöt. Poistettujen tiedostojen palauttaminen on mahdollista roskakorista 90 päivää. Tämän jälkeen poistettujen tiedostojen palauttaminen ei ole mahdollista. Ryhmän ylläpitäjä on velvollinen siirtämään ryhmän tiedot ja tiedostot, tai ottamaan ne talteen, jos palvelu lopetetaan tai tietohallinto osoittaa uuden sijainnin. Kaikki ryhmän tiedostot, keskustelut, kalenterimerkinnät ja muut tiedot poistuvat pysyvästi, kun ryhmä poistetaan. Ryhmän ylläpitäjät päättävät ryhmään kuuluvat jäsenet. TAMKin IT-tuella ei ole pääkäyttäjäoikeuksia tallennustilan sisältöön. Palvelussa olevia tiedostoja ei voi salata. IT-tuella on oikeus poistaa epäasianmukaisesti nimettyjä ryhmiä.
 
Tietohallinto 
 
Office 365 Sites
Office 365 Sites on tarkoitettu TAMKin henkilökunnan muodostamien työryhmien väliseen työskentelyyn.  Näytä lisää »
  • Palvelussa voi yhtäaikaisesti käsitellä ja jakaa tietoa/tiedostoja ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta. Palveluun kuuluu käyttöoikeuksien- ja tiedostojen elinkaaren hallinta sekä versionhallinta. Se mahdollistaa yhteistyöalustan myös TAMKin yhteistyökumppaneiden kanssa. Sivustoihin kuuluu kalenteri, keskustelualue ja OneDriven tavoin toimiva tiedostoalue, jossa tiedostoja voi jakaa sekä muokata yhdessä. Sivusto on voimassa kolme vuotta luontihetkestä. Sivuston ylläpitäjä saa sähköpostiin ilmoituksen voimassaolon päättymisestä ja voi viestissä olevasta linkistä jatkaa voimassaoloa vuodeksi kerrallaan.

    Palvelun rajaukset
    Palvelu on tarkoitettu henkilökunnan työvälineeksi. Palvelussa olevien tiedostojen käsittelyssä ja säilytyksessä pitää huomioida TAMKin pilvipalveluiden käyttösäännöt. Poistettujen tiedostojen tai sivujen palauttaminen on mahdollista roskakorista 90 päivää. Tämän jälkeen poistettujen tiedostojen tai sivujen palauttaminen ei ole mahdollista. Sivuston ylläpitäjä(t) on velvollinen siirtämään ryhmän tiedot ja tiedostot, tai ottamaan ne talteen, jos palvelu lopetetaan tai tietohallinto osoittaa uuden sijainnin. Sivuston ylläpitäjä(t) päättävät ja lisäävät sivustolle kuuluvat jäsenet. Palvelussa olevia tiedostoja ei voi salata.
 
Tietohallinto 
Office 365 Teaching Material
Palvelu on tarkoitettu TAMKin henkilökunnan opetusmateriaalin jakamiseen opiskelijoille.  Näytä lisää »
  • Tiedostoja voidaan jakaa myös TAMKin ulkopuolisten tahojen kanssa (esimerkiksi vierailevat luennoitsijat tai muissa korkeakouluissa opiskelevat henkilöt). Opettajat voivat tallentaa, jakaa ja ylläpitää opetusmateriaaliaan sivustolla. Materiaalien lukuoikeudet ovat kaikilla TAMKilaisilla. Muita oikeuksia voidaan antaa tarpeen mukaan TAMKilaisille sekä ulkopuolisille tahoille.

    Palvelun rajaukset
    Sivusto sulkeutuu 6 kk kulutta sivuston ylläpitäjän käyttäjätunnuksen sulkeutumisesta Palvelussa olevien tiedostojen käsittelyssä ja säilytyksessä pitää huomioida TAMKin pilvipalveluiden käyttösäännöt. Poistettujen tiedostojen tai sivujen palauttaminen on mahdollista roskakorista 90 päivää. Tämän jälkeen poistettujen tiedostojen tai sivujen palauttaminen ei ole mahdollista. Sivuston ylläpitäjä(t) on velvollinen siirtämään ryhmän tiedot ja tiedostot, tai ottamaan ne talteen, jos palvelu lopetetaan tai tietohallinto osoittaa uuden sijainnin. Sivuston ylläpitäjä ylläpitää käyttäjien oikeuksia. Palvelussa olevia tiedostoja ei voi salata.
 
Tietohallinto 
Office ProPlus
TAMKin tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijalla tai päätoimisella henkilökuntaan kuuluvalla on mahdollisuus Office ProPlus -ohjelmapaketin käyttöön ilmaiseksi viidelle laitteelle.  Näytä lisää »
  • Office ProPlus kuuluu valmistajan tarjoamaan oppilaitossopimuksen lisäetuihin.

    Palvelun rajaukset
    ​​Opintoihin liittyviä päättötöitä tai harjoitustöitä ei lasketa kaupalliseen toimintaan vaikka toimeksiantajana olisikin yritys. Omalle koneelle asennetun Office 365 ProPlus -ohjelmapaketin tuki on Microsoftin tukisivujen kautta. MACeille ei ole satavilla Lync, Publisher tai Access sovelluksia.
 
Tietohallinto 
OneDrive for Business
OneDrive for Business on tarkoitettu lisätallennustilaksi henkilökunnalle ja opiskelijoille.  Näytä lisää »
  • Tallennustila on rajaton ja palvelu on käytettävissä opiskelun/työsuhteen ajan. Ennen OneDriven käytön aloittamista tutustu TAMKin Pilvipalveluiden käyttösääntöihin (http://helpdesk.tamk.fi/fi/pilvipalveluiden-saannot). OneDrive for Business on osa Office 365 palvelua, johon kirjaudutaan TAMK tunnuksella.

    Palvelun rajaukset
    Poistettujen tiedostojen palauttaminen on mahdollista roskakorista 90 päivää. Tämän jälkeen poistettujen tiedostojen palauttaminen ei ole mahdollista. TAMKin helpdeskillä ei ole pääkäyttäjäoikeuksia tallennustilan sisältöön, eikä se näinollen voi vastata myöskään yksittäisen tilan sisällöstä tai sisällön jakamiseen liittyvistä käyttöoikeuksista OneDrivessa Käyttäjän on itse siirrettävä tiedostonsa ja kansionsa haluamaansa paikkaan ennen opiskeluoikeuden päättymistä tai jos TAMK päättää poistaa palvelun tarjoomastaan. Tallennustila poistetaan pysyvästi seitsemäntenä (7) päivänä käyttöoikeuden päättymisen jälkeen. Palvelussa olevia tiedostoja ei voi salata.
 
Tietohallinto 
Opettajanpalvelut (Peppi)
Opettajan työvälineet mm. työaikasuunnitelma, toteutukset ja oma työjärjestys, joiden avulla voit tehdä opetustyötä reaaliaikaisesti. 
Koulutus ja TKI-toiminta 
Opintojaksopalaute (OJP)
Opiskelija antaa Pakissa palautetta opintojaksosta vastaamalla opettajan kysymyksiin. Opintojaksoista kerättävä palaute ja opettajan vastaus palautteeseen kirjataan toteutuskohtaisesti.  
Kehittäminen 
Opinto-opas
Opinto-oppaasta löytyy koulutusten opetussuunnitelmat ja opiskelijan ohjeet opintojen eri vaiheissa sekä tietoa opiskelijan palveluista. 
Kehittäminen 
 
Opiskelijan työpöytä (PAKKI)
​PAKKi on Opiskelijan sähköinen työpöytä, jonka palveluiden avulla opiskelija voi seurata opintojensa edistymistä reaaliaikaisesti, tulostaa opintosuoritusotteen, suunnitella opintojansa, selata opintotarjontaa ja varata tapaamisaikoja. Näytä lisää »
 
Korkeakoulupalvelut 
Organisaatiopuu
Organisaatiopuussa henkilöt näytetään organisaation mukaisessa järjestyksessä, esimiespuu esittää henkilöt esimiehen mukaisesti. 
Henkilöstöpalvelut 
 
Perusrekisteri (Peppi)
Perusrekisteri sisältää korkeakoulupalveluiden ja pääkäyttäjän työpöydät.  Näytä lisää »
  • Korkeakoulupalveluiden työpöydällä on käytettävissä seuraavat palvelut: ■ Opiskelijoiden tuominen järjestelmään (OILI, Excel-/CSV) ■ Opiskeluoikeuden mallipohjat ■ Henkilö- ja opiskeluoikeustietojen hallinta ■ Suoritusrekisteri ■ Monipuoliset hakutoiminnallisuudet ■ Raportit & Tulosteet ■ Todistusmerkinnät ■ Ryhmät Pääkäyttäjällä on käytettävissään seuraavat palvelut: ■ Raporttipalvelu ■ Lokipalvelu ■ Käyttöoikeusmatriisi ■ Kieleistys ■ Koodistopalvelu ■ Läsnäolokausien ilmoittautumisajankohdat ■ Jäsentelyt ■ Tulostuspohjat ■ Liitännäispalveluiden kuvaukset ■ Sääntömoottori/validointipalvelu

    Palvelun rajaukset
    Korkeakoulupalveluiden ja pääkäyttäjän työpöydät on tarkoitettu korkeakoulupalveluiden käyttöön. Osa palveluista on myös TAMKin muiden tukipalveluiden käytössä. Palvelut ovat käyttöoikeusrajattuja työtehtävien mukaisesti.
 
Opintopalvelut 
Pikaviestin ja verkkokokouspalvelu (Skype for Business)
pikaviesti- ja verkkokokouspalvelu, jonka avulla järjestät helposti verkkokokouksen, johon muut osallistujat voivat liittyä omalla tietokoneella tai mobiililaitteella.   Näytä lisää »


  • Palvelun rajaukset
    Verkkokokousten tallentamiseen suosittelemme Adobe Connectia. TAMKin henkilökuntaan kuuluvilla ja tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijoilla on oikeus palvelun käyttöön.
 
Tietohallinto 
 
Plagiaatintunnistuspalvelu Urkund
Urkund-plagiaatintunnistuspalvelu, jota TAMK käyttää opiskelijoiden toimittamien opinnäyte- tai muiden opiskeluun liittyvien kirjallisten töiden tarkistamiseen. 
Kirjasto- ja tietopalvelut 
Projektikansio
Verkkotallennustila on tarkoitettu tiedostoille, johon halutaan käyttöoikeudet rajatulle opiskelija- tai henkilöstöryhmälle.  Näytä lisää »


  • Palvelun rajaukset
    Kansioiden pitää liittyä TAMKin toimintaan.
 
Tietohallinto 
 
Projektinhallinta (Proti)
​Reportronic eli Proti on lähinnä TKI-toiminnassa käytettävä projektinhallintapalvelu. 
Talous- ja projektipalvelut 
 
Projektisalkku
Tietohallinto ylläpitää omaa projektisalkkuaan, johon kuuluvat kaikki ne TAMKn projektit, joihin varataan tietohallinnon resursseja Projektisalkku on ryhmä projekteja, jotka on tietoisesti valittu suunniteltaviksi ja toteutettaviksi. Näytä lisää »
  • TAMKlla ei ole koko organisaation kattavaa projektisalkkua käytössä.
 
Tietohallinto 
Raportointijärjestelmä
TAMKin raportit kootaan näkymään ... (sharepoint) 
Kehittäminen 
 
 
Sähköinen allekirjoitus
Tutkintotodistuksen hyväksymiseen, allekirjoittamiseen ja tulostamiseen tarvittavat prosessit tehdään sähköisesti Asian- ja dokumentinhallinnassa (Tweb).  Näytä lisää »
  • Samalla todistukset arkistoidaan digitaalisesti. Koulutuspäälliköt tarkastavat ja hyväksyvät tutkintotodistuksen liitteet sähköisesti. Rehtori allekirjoittaa todistuksen sähköisesti.

    Palvelun rajaukset
    Palvelu toimii IE-selaimella.
 
Korkeakoulupalvelut 
Sähköinen tenttiminen (Exam)
Opiskelija voi suorittaa sähköisen tentin itsenäisesti Tenttiterraariossa valitsemanaan ajankohtana tentin avoinnaoloajan puitteissa.  Näytä lisää »


  • Palvelun rajaukset
    Palvelu on käytettävissä vain Tenttiterraariotilassa
 
Hallinto- ja tapahtumapalvelut 
Sähköposti
TAMKin sähköposti-, kalenteri- ja pikaviestinpalvelut ovat pilvessä.  Näytä lisää »
  • Sähköpostia ja kalenteria voit käyttää webmailin tai Outlookin kautta, omalta koneelta, koulun koneelta tai mobiilisti. Sähköpostin osoitekirjasta löydät opiskelijakavereiden ja henkilökunnan yhteystiedot. Opiskelijoilla palvelun käyttöoikeus on voimassa 7 vrk opiskeluoikeuden päättymisen jälkeen. Henkilökunnalla käyttöoikeus päättyy, kun työsuhde päättyy. Sähköpostiosoitteet Henkilökunnan osoitteet etunimi.sukunimi@tamk.fi Opiskelijoiden osoitteet etunimi.sukunimi@koulutusala.tamk.fi

    Palvelun rajaukset
    Työpostien automaattinen ohjaaminen TAMKin postijärjestelmän ulkopuolelle ei ole tietosuojasyistä suositeltavaa.
 
Tietohallinto 
Salasanan vaihto ja käyttäjärekisteröintipalvelu
Uudet käyttäjät saavat TAMK-käyttäjätunnuksensa käyttöönsä ja voivat alkaa käyttää TAMKin sähköisiä palveluita.  Näytä lisää »
  • Palvelussa voi myös vaihtaa vanhentuneen salasanansa tai resetoida salasanan suomi.fi-tunnistautumisen avulla.

    Palvelun rajaukset
    Käyttäjärekisteröitymisen ja unohtuneen salasanan resetoinnin käytön edellytyksenä on mahdollisuus käyttää suomi.fi-tunnistautumista. Ulkomaisilla käyttäjillä ei tätä mahdollisuutta usein ole käytettävissään. Heillekin tavallinen salasanan vaihto toimii.
 
Tietohallinto 
Shell-palvelin
TAMKilaisten yhteiskäytössä oleva Linux-palvelin, jolla pääsee oman kotihakemiston sisältöön SSH-yhteydellä.  Näytä lisää »
  • Tiedostoja voi siirtää kumpaankin suuntaan SCP- ja SFTP-protokollalla, ja palvelimella voi opetella Linuxin komentorivin käyttöä sekä ajaa ohjelmia.

    Palvelun rajaukset
    Shell-palvelin on tarkoitettu vain opetus- ja opiskelutarkoituksiin.
 
Tietohallinto 
 
TAMK Juhlasalin suora lähetys (live stream)
TAMKin Juhlasali D1-04 on varustettu laitteilla, joilla on mahdollista lähettää Juhlasalissa järjestettävä tilaisuus suorana lähetyksenä internetin kautta maailmalle.  Näytä lisää »
  • Juhlasalissa pidettävät TAMKin isännöimät tilaisuudet voi suoran lähetyksen lisäksi katsoa jälkeenpäin tallenteelta.

    Palvelun rajaukset
    Tilaisuuden tulee olla TAMKin isännöimä. Suoran lähetyksen tekijä ei toimi lähitukihenkilönä tilaisuuden ollessa käynnissä. Palveluntilaus tulee lähettää helpdesk@tamk.fi osoitteeseen hyvissä ajoin 2-4 viikkoa ennen tilaisuutta. Tilaisuuden seuraamista internetin välityksellä markkinoidaan yhtenä osallistumistapana. Tilaisuudessa esitettävän materiaalin (video, kuva ja musiikki) tulee olla julkisesti esitettävissä, eikä se saa loukata tekijänoikeuksia (esimerkiksi Youtube-videoita ei saa esittää julkisesti). Tallennetta ei editoida eikä varmuuskopioida Tietohallinnon puolesta. Suorassa lähetyksessä saattaa esiintyä ajoittaista pätkimistä, jota TAMK ei voi ennakoida.
 
Tietohallinto 
 
 
Tampere3-korkeakoulujen ristiinopiskelupalvelu
Ristiinopiskelun palvelussa opiskelija voi tarkastella Tampere3-korkeakoulujen opintotarjontaa ja hakeutua opintoihin koko lukuvuoden ajan.  Näytä lisää »


  • Palvelun rajaukset
    Tutkintotavoitteisen ja opettajankoulutuksen läsnäolevat opiskelijat voivat hakeutua palvelussa julkaistuihin opintoihin.
 
Korkeakoulupalvelut 
Tavoitesopimusten suunnittelu- ja seurantapalvelu (TASO)
Tavoitesopimusten suunnittelu- ja seurantapalvelulla suunnitellaan ja seurataan TAMKin sisäisiä tavoitesopimuksia.  Näytä lisää »
  • TASO-suunnitelmat sisältävät strategiaan kytkettyjä tavoitteita sekä toimenpiteitä ja investointeja, joiden avulla edistetään tavoitteen toteutumista. Lisäksi palvelussa asetetaan tunnuslukutavoitteita strategisiin ja toiminnallisiin mittareihin. Palvelun pääasiallisia käyttäjiä ovat yksiköiden ja toimintojen johtajat ja päälliköt sekä henkilökunnasta ne, joille tavoitteiden, toimenpiteiden ja investointien toteuttaminen ja seuranta on vastuutettu. Koko henkilökunnalla on lukuoikeudet palveluun. Palveluun on laadittu erilaisia näkymiä tavoitesopimuksiin liittyvän tiedon esittämiseksi.

    Palvelun rajaukset
    Palvelu on ainoastaan henkilökunnan käytettävissä.
 
Kehittäminen 
Theseus julkaisuarkisto
​TAMKin opiskelijoiden elektroniset opinnäyttet tallennetaan julkaisuarkistoon.​ 
Kirjasto- ja tietopalvelut 
Tiedostonjakopalvelu (Funet FileSender)
Funet Filesender on helppokäyttöinen selainpohjainen tiedostonjakopalvelu. Näytä lisää »
  • Filesenderin avulla siirrät ja jaat jopa useiden gigatavujen kokoisia tiedostoja. Palvelu on käytettävissä kaikille korkeakoulujen käyttäjille.
 
Tietohallinto 
Tieto- ja tiedonlähteet
Tieto- ja tiedonlähteet verkkokurssi.​ 
Kirjasto- ja tietopalvelut 
Tilavaraus (Ressu)
Palvelun avulla varataan TAMKin tiloja ja autoja. Opiskelijoilla palvelu on osa Pakkia ja henkilökunnalla osa Peppiä.  
Tilapalvelut 
 
Tulostus ja kopiointi
​Monitoimilaitteet toimivat sekä tulostimina, kopiokoneina että skannereina. Näytä lisää »
  • Oletuksena kaikilla monitoimilaitteilla tulostetaan ja kopioidaan musta-valkoisia sivuja paperin molemmille puolille. Opiskelijoille tulostus on maksullista.​
 
Tietohallinto 
 
Tuudo
Tuudo on korkeakouluopiskelijoille suunnattu mobiilisovellus.  Näytä lisää »
  • Tuudon avulla TAMKin opiskelijat näkevät Pakki-työpöydällä olevat opiskeluun liittyvät tietonsa puhelimensa tai mobiililaitteensa avulla. Mobiilisovelluksessa opiskelijat näkevät lukujärjestyksensä ja opintosuorituksensa. Lisäksi Tuudossa voi hakea toteutuksia nimen tai tunnuksen perusteella. Tuudosta löytyy myös pääkampuksen kartta, ruokalistat, joukkoliikennehaku sekä kampuksen keskeisimmät palvelut. Tuudoa käytetään myös tiedottamiseen opiskelujen kannalta keskeisimmistä asioista.

    Palvelun rajaukset
    Tuudo on ladattavissa Android- ja iOS-käyttöjärjestelmillä varustettuihin mobiililaitteisiin. Tuudo on ensisijaisesti tarkoitettu TAMKin opiskelijoiden käyttöön. Henkilöstö voi myös ladata mobiilisovelluksen ja kirjautua omilla tunnuksillaan, mutta palvelun sisältö on kohdennettu ensisijaisesti opiskelijoille. Kartta- ja palveluosiot keskittyvät alkuun pääkampukselle. Osioita laajennetaan myöhemmin myös muiden kampusten tiedoilla.
 
Korkeakoulupalvelut 
 
Työjärjestykset (Peppi)
Palvelulla tehdään opetuksen toteutusten työjärjestysvaraukset.  
Koulutus ja TKI-toiminta 
 
Uusinta- ja korotustenttipalvelu (Peppi)
Uusinta- ja korotustenttipalvelu on opiskelijoille tarkoitettu ilmoittautumispalvelu, jossa opiskelija voi ilmoittautua uusinta- ja korotustentteihin. Näytä lisää »
  • Palvelussa hallinnoidaan tenttitapahtumia ja tenttitilaisuuksia.
 
Korkeakoulupalvelut 
Verkkokokouspalvelu (Adobe Connect)
​Adobe Connect on työasemapohjainen verkkokokouspalvelu, jolla voit järjestää verkossa esim. kokouksia ja tapaamisia, luentoja- ja vierihoitoja, infoja ja seminaareja sekä livetilanteen verkossa.​  Näytä lisää »
  • kokouksia ja tapaamisia, luentoja- ja vierihoitoja, infoja ja seminaareja sekä livetilanteen verkossa.​

    Palvelun rajaukset
    Floworks vastaa opetuskäyttöön liittyvistä asioista. Muut asiat hoitaa tietohallinto.
 
Floworks 
Verkkomaksupalvelu
​Verkkomaksupalvelun avulla on mahdollista maksaa koulutuksen osallistumismaksuja.  Näytä lisää »
  • Maksaa voi kotimaisissa verkkopankeissa pankkikortilla tai luottokortilla. Tällä hetkellä käyttäjä voi maksaa erikoistumisopintojen maksuja verkkomaksuna.​

    Palvelun rajaukset
    Verkkomaksu toimii E-lomakepalvelun yhteydessä.
 
Talous- ja projektipalvelut 
 
Verkko-oppimisympäristö (Tabula)
​Tabula on Moodleen perustuva TAMKin verkko-oppimisympäristö, jota käytetään sekä lähiopetuksen tukena että verkko-opetuksen välineenä. Näytä lisää »
  • Opettajat käyttävät Tabulaa kursseillaan oman pedagogisen näkemyksensä mukaisesti sillä tavalla ja siinä laajuudessa kuin itse haluavat.​
 
Floworks 
Verkkosivut
TAMKin verkkosivut ovat TAMKin tärkein ulkoisen viestinnän sekä markkinoinnin kanava. Viestintäpalvelut vastaa sivuston kehittämisestä yhdessä Tietohallinnon kanssa.  
Viestintäpalvelut 
Videoiden julkaisu (Youtube)
Youtube on TAMKin virallinen videoiden jakelualusta, jonne voit kirjautua TAMKin henkilökunnan tunnuksilla. Näytä lisää »
  • Opiskelijoilla ei ole kirjautumisoikeutta, mutta videoiden katselu onnistuu ilman kirjautumista.
 
Floworks 
Videoneuvottelu
Videoneuvottelulla tarkoitetaan usean eri osapuolen välistä neuvottelua, jossa osapuolet eivät ole samassa fyysisessä tilassa, vaan neuvottelu mahdollistetaan erillisillä videoneuvottelulaitteistoilla.  Näytä lisää »
  • Neuvotteluun osallistuvat henkilöt kokoontuvat videoneuvottelulaitteen ympärille ja ottavat sillä yhteyden neuvottelukumppaninsa videoneuvottelulaitteeseen.

    Palvelun rajaukset
    Floworks hoitaa käyttäjätukea, mutta tietohallinto vastaa sopimusasioista.
 
Floworks 
 
Virustorjunta
TAMKin opiskelijoilla ja henkilökunnalla on mahdollisuus hankkia kotikäyttöön F-Secure SAFE –tietoturvatuote edullisesti. Näytä lisää »
  • Tuotteen hankinta tapahtuu F-Securen verkkokaupasta alennuskoodin avulla. Alennettuun hintaan voi hankkia tuotteen yhdelle tai kolmelle laitteelle.
 
Tietohallinto 
 
Wiki
​Wiki on verkkosivusto, jonka sisältöä eli sivuja käyttäjät voivat helposti muokata. Näytä lisää »
  • Muokattavuuden ja yhteisöllisyyden vuoksi wikissä voi kirjoittaa ja jakaa esimerkiksi kokouspöytäkirjoja, ohjeita tai muistiinpanoja muiden nähtäväksi.​
 
Tietohallinto 
Yammer
Yammer on palvelu, jossa työryhmät ja yksiköt voivat viestiä toisilleen helposti ryhmässä.  Näytä lisää »
  • Keskustelua ei tarvitse käydä sähköpostissa, vaan se voi tapahtua Yammerissa keskusteluna. Työryhmälle ja yksikölle voi luoda oman Yammer-ryhmän keskustelua varten.

    Palvelun rajaukset
    Palvelu on käytettävissä osana Office 365 tuoteperhettä, mutta palvelun käyttöön ei ole tukea saatavilla.
 
Tietohallinto 
 
Yliaikahakemus
​Jos opiskelija on hakemassa yliaikaa (Normi+1 tai Normi+2) opinnoilleen, hänen tulee täyttää yliaikahakemus. Lähetettyään lomakkeen hän voi seurata hakemuksen tilaa. Palvelu on osa Pakkia.​ 
Koulutus ja TKI-toiminta 

Sisältövastuu

Tero Vessari, etunimi.sukunimi@tamk.fi

Apua

helpdesk@tamk.fi
03 245 2000